symetra symetra
Publikované v kategóriiTipy a triky

QR kódy nahradia EAN-y a spôsobia revolúciu v maloobchode

Štandardizačná organizácia GS1 plánuje do roku 2027 prechod celého maloobchodu na používanie moderných QR kódov, namiesto starých EANov. Pre výrobné spoločnosti je to výzva, ale aj príležitosť!

To, čo poznáme ako bežný EAN-13 kód na produktoch v maloobchode, je v skutočnosti statický GTIN kód pridelený výrobcovi od organizácie GS1. Každý produkt má unikátny GTIN. Tento kód obsahuje informáciu o výrobcovi (prvá časť kódu) a identifikátor výrobku (druhá časť kódu). Vzhľadom na limit 13 čísel nie je prakticky možné do EAN 13-čiarového kódu dostať viac dôležitých informácií.

Aké informácie v EAN kódoch chýbajú

Číslo šarže a dátum spotreby sa na potravinách tlačia samostatne. V lepšom prípade v blízkosti EAN kódu, v horšom prípade ich treba hľadať kade-tade. A či si zákazník zakúpi tovar po dátume spotreby je ultimátne na ňom. Napriek všetkej snahe sa zamestnancom supermarketov nemusí podariť každé ráno z pultov odstrániť všetky exspirované výrobky.

Riešením je GS1 DigitalLink. Je to QR kód … no počkať! Pýtate sa, čo je nové na nejakom QR kóde?

QR kód versus EAN-13 kód

Okrem toho, že do roku 2027 je cieľom, aby GS1 DigitalLink nahradil klasické EAN-13 kódy na výrobkoch, ponúka tento typ kódu široké možnosti. V prvom rade je to dynamický kód, okrem samotného GTIN (teda toho, čo je teraz zakódované v bežnom EAN kóde) tu nájdete zašifrované aj číslo šarže, dátum spotreby, prípadne aj iné údaje (napr. sériové číslo). Aký bude reálny prínos v praxi?

zákazníčka skenuje mobilom QR kód z obalu produktu
Prechod z EANov na QR kódy prinesie lepšiu informovanosť zákazníkov. Závisí už len na výrobcoch, ako sa svojej príležitosti chopia.

 

V maloobchode sa priblížime k Retail 5.0 a pokladničné systémy budú môcť pracovať s viacerými informáciami. Napríklad sa nestane, aby zákazník kúpil produkt po dátume spotreby alebo z nebezpečnej šarže. Predaj takého produktu bude na pokladni zablokovaný.

Zákazník zase ocení možnosť naskenovať QR kód telefónom – hneď sa mu zobrazí stránka s detailnými informáciami o produkte, kde sa dozvie nutričné údaje, zloženie, dátum spotreby konkrétneho výrobku, ktorý drží v ruke, prípadne aj iné informácie. Už nebude nutné čítať mikroskopické písmená zloženia na obale produktu, už žiadne komplikované pátranie po dátume spotreby. Na viečku? Na hrdle fľaše? Niekde na spodku!?

QR kódy v maloobchodnej praxi

Samozrejme, bude to výzva. Najmä pre výrobcov. Poriadna implementácia GS1 DigitalLink si bude vyžadovať zmeny v tlačení etikiet, ideálne rovno na baliacej linke. Už nebude možné predtlačiť si tisíce etikiet aj s čiarovým kódom dopredu. Nový kód je dynamický a každý deň sa mení.

Výzva bude aj vytvorenie webstránok s informáciami o výrobku. V najzákladnejšej forme bude možné informácie zobraziť na jednoduchej stránke na doméne GS1. Zaujímavejšou cestou je jednoznačne vytvorenie vlastných produktových stránok na vlastnej doméne. Tu sa skrýva potenciál zaujať zákazníka pútavou grafikou, rozpovedať príbeh výrobku, povedať niečo aj o hodnotách firmy a v neposlednom rade, aj zbierať dáta o zákazníkoch. Kto toto dobre podchytí, bude mat veľký náskok.

Myslíte si, že je to hudba budúcnosti a nikto to ešte nepoužíva? Keď budete nabudúce v supermarkete, nájdite si v chladiacich regáloch balenú šunku Berto. Pozrite si zadnú etiketu a vyskúšajte naskenovať QR kód, ktorý tam nájdete.


Pavol Ondruška

Pavol Ondruška

Business Developer

Popri štúdiu v Dánsku som stážoval vo viacerých startupoch a naberal medzinárodné skúsenosti. Zakotvil som v logistike a postupne som sa vypracoval z dispečera v rodinnej firme na manažérske pozície vo veľkých korporáciách. Svoje skúsenosti a prehľad vo viacerých oblastiach dnes zúročujem pri zjednodušovaní firemných procesov pomocou Odoo.


Ďalšie články

Odoo, všetko, čo potrebujete na úvod vedieť

Tipy a triky 28.11.2024

Odoo, všetko, čo potrebujete na úvod vedieť

Prečítajte si pôsobivý príbeh Odoo a jeho zakladateľa Fabiena Pinckaersa. Zistíte, ako uvažoval o raste svojej spoločnosti, čím si v podnikaní prešiel a v čom môže byť inšpiráciou pre každého podnikateľa.

Odoo 18 vylepšuje, čo je pre biznis dôležité

Produktové novinky 4.11.2024

Odoo 18 vylepšuje, čo je pre biznis dôležité

Nové funkcie, lepšia použiteľnosť a flexibilita potrebná na uspokojenie potrieb podnikov v rôznych odvetviach. Odoo verziou 18 dokazuje, prečo je lídrom medzi open-source ERP riešeniami a prečo si trúfa aj na väčších hráčov.

Späť na blog