Štandardizačná organizácia GS1 plánuje do roku 2027 prechod celého maloobchodu na používanie moderných QR kódov, namiesto starých EANov. Pre výrobné spoločnosti je to výzva, ale aj príležitosť!
To, čo poznáme ako bežný EAN-13 kód na produktoch v maloobchode, je v skutočnosti statický GTIN kód pridelený výrobcovi od organizácie GS1. Každý produkt má unikátny GTIN. Tento kód obsahuje informáciu o výrobcovi (prvá časť kódu) a identifikátor výrobku (druhá časť kódu). Vzhľadom na limit 13 čísel nie je prakticky možné do EAN 13-čiarového kódu dostať viac dôležitých informácií.
Aké informácie v EAN kódoch chýbajú
Číslo šarže a dátum spotreby sa na potravinách tlačia samostatne. V lepšom prípade v blízkosti EAN kódu, v horšom prípade ich treba hľadať kade-tade. A či si zákazník zakúpi tovar po dátume spotreby je ultimátne na ňom. Napriek všetkej snahe sa zamestnancom supermarketov nemusí podariť každé ráno z pultov odstrániť všetky exspirované výrobky.
Riešením je GS1 DigitalLink. Je to QR kód … no počkať! Pýtate sa, čo je nové na nejakom QR kóde?
QR kód versus EAN-13 kód
Okrem toho, že do roku 2027 je cieľom, aby GS1 DigitalLink nahradil klasické EAN-13 kódy na výrobkoch, ponúka tento typ kódu široké možnosti. V prvom rade je to dynamický kód, okrem samotného GTIN (teda toho, čo je teraz zakódované v bežnom EAN kóde) tu nájdete zašifrované aj číslo šarže, dátum spotreby, prípadne aj iné údaje (napr. sériové číslo). Aký bude reálny prínos v praxi?
V maloobchode sa priblížime k Retail 5.0 a pokladničné systémy budú môcť pracovať s viacerými informáciami. Napríklad sa nestane, aby zákazník kúpil produkt po dátume spotreby alebo z nebezpečnej šarže. Predaj takého produktu bude na pokladni zablokovaný.
Zákazník zase ocení možnosť naskenovať QR kód telefónom – hneď sa mu zobrazí stránka s detailnými informáciami o produkte, kde sa dozvie nutričné údaje, zloženie, dátum spotreby konkrétneho výrobku, ktorý drží v ruke, prípadne aj iné informácie. Už nebude nutné čítať mikroskopické písmená zloženia na obale produktu, už žiadne komplikované pátranie po dátume spotreby. Na viečku? Na hrdle fľaše? Niekde na spodku!?
QR kódy v maloobchodnej praxi
Samozrejme, bude to výzva. Najmä pre výrobcov. Poriadna implementácia GS1 DigitalLink si bude vyžadovať zmeny v tlačení etikiet, ideálne rovno na baliacej linke. Už nebude možné predtlačiť si tisíce etikiet aj s čiarovým kódom dopredu. Nový kód je dynamický a každý deň sa mení.
Výzva bude aj vytvorenie webstránok s informáciami o výrobku. V najzákladnejšej forme bude možné informácie zobraziť na jednoduchej stránke na doméne GS1. Zaujímavejšou cestou je jednoznačne vytvorenie vlastných produktových stránok na vlastnej doméne. Tu sa skrýva potenciál zaujať zákazníka pútavou grafikou, rozpovedať príbeh výrobku, povedať niečo aj o hodnotách firmy a v neposlednom rade, aj zbierať dáta o zákazníkoch. Kto toto dobre podchytí, bude mat veľký náskok.
Myslíte si, že je to hudba budúcnosti a nikto to ešte nepoužíva? Keď budete nabudúce v supermarkete, nájdite si v chladiacich regáloch balenú šunku Berto. Pozrite si zadnú etiketu a vyskúšajte naskenovať QR kód, ktorý tam nájdete.