S vývojom moderných technológií sa účtovnícke systémy stali základným kameňom efektívneho fungovania podnikov. Integrácia týchto systémov s ďalšími aplikáciami v rámci firmy prináša zjavné výhody. Automatizácia procesov zabezpečí rýchlejší prístup k dôležitým údajom.
V tomto článku Vám predstavíme lokalizáciu účtovníctva v Odoo 16 a 17, ktorú sme vytvorili spolu so spoločnosťou FinTax–IT, odborníkmi na účtovníctvo a finančné poradenstvo. Tiež si priblížime možnosti externého vedenia účtovníctva vo vašom vlastnom systéme Odoo.
Pri vývoji lokalizácie sme sa sústredili na doplnenie funkcionalít Odoo o funkcie umožňujúce viesť účtovníctvo a plniť si daňové povinnosti v zmysle slovenskej legislatívy. Našou zásadou bolo v čo najväčšej možnej miere využívať základné funkcionality Odoo a doprogramovávať len to najnevyhnutnejšie. Tento prístup nám umožní jednoduchý upgrade na nové verzie Odoo, či napojenie širokého spektra aplikácií. Popri tom všetkom sme zvažovali aj možnosti rozvoja tohto modulu, ktorý je jediný svojho druhu na Slovensku.
Účtovnícke systémy a ich integrácia
Ideálny stav účtovníckych systémov je ich úplná integrácia a kooperácia s ostatnými aplikáciami v rámci podniku. Tento integrovaný prístup eliminuje potrebu manuálneho vstupu údajov a umožňuje automatizáciu účtovníckych operácií. Odoo účtovníctvo túto integráciu ponúka už v základe. Je jednoduchá a efektívna, čo vedie k úsporám času a zvyšuje vašu efektivitu.
Účtovanie totiž prebieha automaticky a je plne digitalizované, pričom sa nemusíte spoliehať na riešenia tretích strán. Operácie sú zaúčtované aj bez manuálneho vstupu účtovníka. Všetko, čo potrebujete, máte dostupné na jednom mieste. Žiadne papiere, žiadne prekážky a žiadne zbytočné zdržiavanie. Zabudnúť môžete aj na manuálne skenovanie a posielanie faktúr účtovníkovi.
Všetky možnosti účtovníctva máte v Odoo okamžite a prehľadne dostupné prostredníctvom digitálnej nástenky. Prístup k starším dokumentom máte zabezpečený vďaka online archívu všetkých dokumentov. Účtovníctvo v Odoo vám navyše umožňuje vyťažiť viac informácií pre vaše podnikanie pomocou analýzy dát a finančného kontrolingu v reálnom čase.
Digitalizácia účtovníctva v Odoo neprináša žiadne ďalšie poplatky za digitálnu kanceláriu alebo skenovanie „bločkov“. Všetko je jednoducho dostupné, nielen pre vás, ale aj pre účtovníka. Všetko môžete kontrolovať aj cez mobil a nemusíte tak byť viazaní na jedno miesto, odkiaľ by ste museli pracovať. Všetky informácie tak máte k dispozícii online 24/7.
Prečo sme sa rozhodli účtovníctvo v Odoo lokalizovať do slovenčiny?
Nie je to len o jazyku, aj keď je zrejmé, že lokalizácia do slovenčiny zjednodušuje používanie systému pre slovenských používateľov a zvyšuje používateľský komfort. Pre slovenské firmy je však kľúčové mať účtovníctvo a dane prispôsobené miestnej legislatíve.
V prípade Odoo to znamená zabezpečiť, aby modul Účtovníctvo spĺňal požiadavky slovenskej účtovnej osnovy, daní, odpisov a iných zákonných nariadení. To zahŕňa správne vystavovanie faktúr, zálohových platieb, hromadné platobné príkazy so slovenským variabilným symbolom, spracovanie daňových priznaní DPH, kontrolného a súhranného výkazu a ďalšie možnosti a náležitosti.
Čo prináša lokalizácia pre Odoo 16 a 17
Naša vlastná lokalizácia pre verzie Odoo 16 a 17 je navrhnutá tak, aby účtovníctvo v Odoo bolo plne kompatibilné so slovenskou legislatívou a praxou. Medzi hlavné funkcie patria:
- Slovenská účtová osnova platná podľa aktuálnej legislatívy je dostupná v základnom nastavení odoo. FinTax-IT Vám však ponúkne odporúčania ako správne nastaviť jednotlivé typy účtov, aby ste docielili plne automatizované spracovanie vašich dokladov.
- Faktúra – spĺňa všetky požiadavky slovenskej legislatívy, podporuje všetky druhy odberateľských faktúr pre platiteľov aj neplatiteľov DPH (Dátum dodania, IČO, DIČ, IČDPH)
- Dobropis sme doplnili o povinné pole čísla pôvodného dokladu (prijaté aj vystavené dobropisy).
- Pre asi najzložitejšie legislatívne zadanie v Európskej únii sme vytvoli komplexné spracovanie Zálohových platieb – Vystavenie zálohovej faktúry, Úhrada zálohovej faktúry, Daňový doklad k prijatej platbe, Vyúčtovacia faktúra zo zálohovej faktúry (aj čiastkové odpočítanie), Spracovanie zálohových faktúr v cudzej mene.
- SEPA platby a bankové výpisy – Hromadné platobné príkazy na úhradu dodávateľských faktúr, Import bankového výpisu vrátane variabilných symbolov.
- DPH – Mapovanie výkazu DPH, Rozšírenie kódov DPH o mapovanie na sekcie kontrolného výkazu DPH, export do xml súboru, ktorý jednoducho naimportujete na Finančnú správu. Archív priznaní umožňuje spracovať dodatočné daňové priznania priamo z Odoo.
- Výkaz Intrastat – modul umožňuje export výkazu do formátu xml pre Finančnú správu.
- Integrácia na portál Valida – automatické vyplnenie identifikačných firemných údajov do kontaktov z portálu Valida. Pri vytváraní nového kontaktu stačí zadať IČO spoločnosti alebo prvé 3 písmená z názvu klienta, na základe ktorého sa automaticky doplnia údaje o spoločnosti (názov, sídlo, IČO, DIČ, IČ DPH). V cene nie je zahrnutá užívateľská licencia portálu Valida.
Čo nás s týmto modulom ešte čaká?
Náš plán ďalšieho vývoja modulu zahŕňa neustále vylepšovanie funkcií na základe spätnej väzby od používateľov a aktualizáciu na základe zmien v legislatíve. Keďže FinTax-IT priamo spracováva externe účtovníctvo svojim klientom, získava tak skúsenosti a priamu spätnú väzbu na zlepšenie užívateľského komfortu. Na základe týchto vstupov budeme modul Účtovníctvo ďalej rozvíjať, aby sme mohli poskytovať komplexné a spoľahlivé riešenie pre slovenské firmy.
Už teraz ale máme rozpracovanú roadmapu na tento a budúci rok, ktorá obsahuje plánované aktualizácie. Tie ešte rozšíria už tak bohaté možnosti našej lokalizácie, a to v hneď niekoľkých oblastiach.
V treťom štvrťroku prinesieme výkaz ziskov a strát, súvahu a aj poznámky v rámci účtovnej uzávierky. Do konca roka 2024 v rámci lokalizácie prinesieme aj zaradenie a vyradenie majetku, či daňové odpisy. Takto bude pripravená ročná účtovná závierka priamo z Odoo. Tým ale naša lokalizácia nekončí. Na jej vylepšeniach aj rozšíreniach budeme neustále pracovať.
Prečo by ste sa mali zaujímať o lokalizáciu účtovníctva v Odoo?
Lokalizácia účtovníctva v Odoo 16 a 17 pre slovenský trh je kľúčová pre efektívne riadenie podniku a dodržiavanie miestnych predpisov. Naša lokalizácia poskytuje komplexné riešenie pre účtovníctvo, ktoré je plne integrované s ostatnými modulmi Odoo a zabezpečuje bezproblémový chod vašej firmy.
Implementácia a správne nastavenie účtovníctva v Odoo vám ušetrí čas a náklady. Zabezpečí, že vaše účtovné operácie budú v súlade s platnými predpismi. Naša lokalizácia prináša spoľahlivé a efektívne účtovníctvo, ktoré podporuje ďalší rast a rozvoj vášho biznisu. Lokalizované riešenie je skvelým základom na zvýšenie konkurencieschopnosti vášho podniku na trhu. A čo je pre mnohých klientov to najdôležitejšie, ponúka všetky tie komplexné nástroje v jazyku, ktorému rozumiete.